Popis:
Nejnovější lavinový batoh SCOTT Patrol E1 30 Kit obsahuje zcela nový systém airbagu Alpride E1. Plně elektrický systém překračuje hranice inovace zásluhou technologie superkapacitorů. Patří k nejlehčím elektrickým systémům airbagu na trhu.
Rozměry: výška 60 cm, šířka 28 cm, hloubka 19 cm
Hmotnost cca: batoh 1390g, systém Alpride 1280g, celkem cca 2670g
Složení: svrchní materiál 100= polymid, podšívka 100% polyester
Materiál: H/T 420D Nylon Plain W/R, vodoodpudivost 1500MM, H/T 210D Nylon Double R/S W/R, vodoodpudivost 1000MM
Velikost batohu: NL (pro běžnou pánskou postavu)
Vlastnosti:
vč. AIRBAGOVÉHO SYSTÉMU SCOTT ALPRIDE E1
Certifikován TÜV
systém na diagonální uchycení lyží
postranní popruhy na uchycení lyží způsobem A-frame, přední úchyt na snowboard,
samostatné přihrádky na bezpečnostní vybavení (lopata, sonda) uvnitř hlavního oddílu,
vrchní kapsa s flísovou podšívkou,
schovatelný úchyt na cepín / hole,
univerzální oka „daisy chain“,
bederní pás s jistícím popruhem mezi nohy,
bezpečnostní pokyny v případě stavu nouze,
hrudní popruh s nouzovou píšťalkou,
uvnitř kapsa na mapu s karabinkou,
úchyt na helmu
Slevový program pro týmy, kluby a individuální členy Svazu lyžařů ČR.
Zabýváme se dodávkami závodního sortimentu pro týmy, kluby a individuální členy Svazu lyžařů ČR. Rádi Vám na vyžádání připravíme nabídku na jakýkoliv sortiment značek POC, Leki, Head, Blizzard, Volkl, Holmenkol, Energiapure, Vola, Tecnica, atd... Informace na prodejně nebo na tel. 608 330 814.
RECENZE: Lavinový BATOH SCOTT PATROL E1
Lavinový batoh, tedy batoh s nafukovacím "airbagem" se během posledních let stal velmi důležitou součástí lavinové výbavy díky dobrým výsledkům při lavinových nehodách a faktu, že jde o jediný ochranný prvek, který pomůže zasypanému již v průběhu uvolnění laviny (ostatní výbava do lavinového terénu řeší až následnou záchranu, případně prevenci). Systémy nafukování airbagu prošly rychlou evolucí, nejmodernější variantou jsou elektricky poháněné systémy se superkapacitory, jako je i ten v batohu Scott Patrol E1.
Kompresorový lavinový batoh se superkapacitory, o příjemně nízké hmotnosti (2 830 g včetně airbag systému) a středním objemu (40 l). Podle návodu funguje od -30 do +50 °C, garantovaných je půl milionu nabíjecích cyklů, což je výrazně víc, než dovedou bateriové systémy. Navíc superkapacitor na rozdíl od baterií nebo tlakových kartuší může například do letadla. Do systému se mohou vložit 2 AA baterie, které jednak dobíjí superkapacitory po jejich použití, a zároveň zajišťují chod při dlouhém zapnutí - při použití lithiových baterií vydrží batoh plně připravený k provozu 3 měsíce, i když bude stále zapnutý. Superkapacitory se nabíjí pomocí standartního micro-USB kabelu, funkčnost systému lze jednoduše otestovat. Při aktivaci dojde k nafouknutí airbagu během 3-4 vteřin, po třech minutách se vzduch začne zvolna upouštět a vytváří tak vzduchovou kapsu.
Na batohu v provozním stavu jsou vidět možnosti upnutí materiálu - ocelové oko pro lyže, boční přezky a podélné dyneema smyčky pro uchycení lezeckého materiálu
Fyzikální okénko: Superkapacitory jsou moderním druhem kondenzátoru (celá pohonná jednotka batohu by po rozebrání kromě větráku, který vhání vzduch do vaků, obsahovala také soustavu kondenzátorů a případně baterií, které jsou zásobárnou energie pro aktivaci systému). Oproti bateriím je superkapacitor určen k provozu nárazovému (systém po aktivaci běží 6 sekund) s vysokým výdajem proudu. Díky tomu je docíleno proti bateriovému systému několikanásobné životnosti i rychlého nabíjení.
Uložení superkapacitoru v hlavní kapse batohu
Příprava před túrou
Aby byl batoh použitelný, je potřeba jej v první řadě nabít, což lze provést dodaným, ale také jakýmkoliv jiným micro-USB kabelem - v mém případě shodným s telefonem, takže nemusím tahat několik kabelů. Nabíjení trvá 20 až 40 minut. Nastavení popruhů je intuitivní, shodné jako u většiny standartních batohů. Pro různě velké jedince je skvělá možnost změny umístění aktivačního táhla tak, aby bylo přesně tam, kam konkrétní uživatel intuitivně sáhne - oproti jiným lavinovým batohům se mi povedlo dát madlo na nejvhodnější místo a nebylo třeba přeučovat se, kam v případě laviny sáhnout. Madlo lze přesunout i do druhého ramenního popruhu.
Nastavitelné aktivační táhlo
Do batohu se pak vkládají dvě AA baterie, jejichž účelem je jednak kompenzovat mírnou ztrátu energie v superkapacitorech při dlouho trvajícím zapnutém pohotovostním režimu, a také pro dobití superkapacitorů po aktivaci batohu. Bez baterií výrobce garantuje 6 hodin používání, s bateriemi jsou to až 3 měsíce v zapnutém stavu.
Před odchodem do terénu je potřeba batoh zapnout, což se provádí otočným mechanismem přímo na obalu superkapacitorů, v hlavní kapse batohu. Bylo by to nepraktické, kdyby bylo potřeba batoh neustále zapínat a vypínat, ale pokud batoh vydrží zapnutý 3 měsíce, v klidu ho můžete na začátku týdenního ježdění zapnout, pak sbalit všechny věci dovnitř a na ovládání se už probojovávat nemusíte, stačí sledovat kontrolky, které jsou viditelné zvenku přes látku batohu. Zde LED kontrolky problikávají v barvách semaforu podle toho, zda je v systému vše v pořádku a je plně připraven, nebo registruje nějaký problém. Také lze provést AUTO-TEST pomocí druhého otočného mechanismu v obalu superkapacitorů. Tento test ověří, zda jsou všechny komponenty systému plně připravené.
2 830 gramů: je to málo, nebo moc?
Pro srovnání stačí uvést několik hmotností na trhu dostupných batohů o podobné velikosti:
- Pieps Jetforce BT 35: 3040 g
- Arva R 40: 2410 g
- Mammut Protection Airbag 3.0: 2910 g
- BCA Float 42: 3215 g
- Arcteryx Voltair 30: 3465 g
Hmotnost u všech modelů včetně kartuše/baterií - tak, jak je prázdný batoh připraven k provozu.
Běžné nošení
Zádový systém, byť jednoduchý, je velmi pohodlný, ramenní popruhy jsou tenké a měkké, při použití na úzkou postavu nesjíždí do boku při dobrém nastavení hrudního popruhu, který lze výškově nastavit. Bederní popruh je vyřešen kovovou sponou, jakou známe v podstatě od všech výrobců lavinových batohů, tato je doplněna poutko, které má zřejmě usnadňovat manipulaci - jde o trochu nezvyklý prvek, který nakonec výborně fungoval po otočení jednoho dílu spony, pak bylo otevírání jednoduché, jedním zatažením i v rukavicích.
Hlavní přezka na bederním popruhu
Vnitřní uspořádání
Hlavní kapsa je objemná, doplněná o malou síťkovou kapsu na drobnosti. Po straně je umístěn superkapacitor, což trochu znesnadňuje dobré využití prostoru, jelikož pod ním je ještě prostor, do kterého se lze ale dostat jen při úplném otevření batohu - je skvělé, že lze kapsu rozepnout z obou stran až dolů a plně ji otevřít, ale je potřeba dolů dávat jen věci, které nejsou potřeba často, pokud je batoh více naplněn, je lepší mít pod superkapacitorem například lékárničku nebo věci pro přespání na chatě nebo nouzový bivak, u nichž je nižší pravděpodobnost využití. Na takové uspořádání věcí si ale lze rychle zvyknout. Airbagový systém je vyndavací.
Přední kapsa pro uložení lopaty a sondy
Přední kapsa vede po celé výšce batohu, přístup do ní lze otevřít z obou stran do poloviny. Uvnitř je kapsa na drobnosti a dva široké koridory pro sondu a lopatu, kam se vejdou všechny běžné lavinové nástroje a nebrání nijak přístupu do hlavní kapsy. Minikapsa je i na bederním popruhu, lze použít například k uložení energetických doplňků pro okamžité použití.
Upnutí materiálu na batoh
Hlavní prvek slouží k upnutí lyží nebo snowboardu - ocelový drát ve spodní části, potažený bužírkou, je odolným řešením. Jeho délka je nastavitelná pomocí horní přezky, se kterou je propojený - pomocí jedné přezky lze tedy systém uvolnit, provléct lyže drátem a nahoře zapnout přezkou, utáhnout - nyní jsou lyže navrchu batohu napříč, takže nevadí při nafouknutí airbagu ani při chůzi nezavazí za nohou. Pro upnutí karabin a dalšího materiálu slouží prošívané smyčky ve dvou řadách na čele batohu, jaké známe z horolezeckých batohů. Stejné jsou i na ramenních popruzích, pro připnutí např. GPS přístroje nebo často používaného materiálu například při postupu po ledovci. Nechybí standartní úchyty na cepín nebo složené hole, po stranách jsou stahovací pásky s přezkami, i ty mohou případně sloužit pro připnutí materiálu. Helmu lze upnout navrch batohu do přiložené síťky.
Aktivace a složení
Aktivace probíhá zatáhnutím za táhlo střední silou (5-10 kg), do 4 vteřin dochází k nafouknutí airbagu (kompresor nafukuje po dobu 6 vteřin), po třech minutách se začíná vypouštět. Okamžitě po aktivaci se superkapacitory začnou dobíjet z AA baterií, aby byl opět připraven k použití ještě během stejné túry. Z baterií se superkapacitory dobijí za 40 minut, během kterých lze batoh v klidu rozebrat a dostat se k výpustnímu ventilu a airbag složit a umístit zpět do batohu - po několika vyzkoušeních to lze stihnout i v řádu minut.
Batoh po nafouknutí airbagu
Výhody:
- Nabíjení standartním micro-USB kabelem, opakované použití
- Vyndavací systém, bez problémů při transportu, a to i v letadle
- Dlouhá výdrž, až 3 měsíce vydrží zapnutý, dobíjení je jednoduché
- Hmotnost batohu i se systémem 2830g, komfort nošení
- Dobře řešená poutka na povrchu batohu, jednoduché přezky
- Nastavitelná výška madla a hrudního popruhu
Nevýhdoy:
- Bederní přezka vyžaduje cvik nebo úpravu, aby fungovala bezchybně
- Uložení systému je nezvyklé, je třeba víc přemýšlet o uložení věcí v batohu